Perhekahvilat

Perhekahviloihin ovat kaikki tervetulleita!

Perhekahvilassa

• tutustut paikkakunnan muihin, samassa elämäntilanteessa oleviin vanhempiin
  • lapset saavat ikäistään leikkiseuraa
  • jutellaan ja kahvitellaan, leikitään lasten kanssa, kuullaan asiantuntija-alustuksia tai ollaan vain

Perhekahvilan toimintaa suunnitellaan yhdessä perhekahvilakävijöiden toiveiden mukaisesti. Perhekahvilat syntyvät vanhempien omasta aloitteesta ja toimivat suurimmaksi osaksi vapaaehtoisvoimin.

Perhekahvilat kokoontuvat erilaisissa kerhotiloissa, kylätaloilla, päiväkodeissa tai leikkipuistoissa

Perhekahvilat ovat avoinna yleensä aamupäivisin, kerran viikossa, pari tuntia kerrallaan. Joillakin alueilla voi olla myös iltaperhekahviloita.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Family Cafés

MLL's Family Cafés give parents of small children a place where they can meet other parents and share experiences. Children are able to enjoy the chance to play with other children. Family Cafés are for chatting, having a cup of coffee or tea, and playing with children. They also host presentations by experts.

Perhekahvilat Kainuussa

Kainuussa perhekahviloita toimii lähes kaikissa kunnissa.

Perheiden pesäkolo -kohtaamispaikka lapsiperheille toimii Kajaanissa.

Katso perhekahviloiden ja kohtaamispaikkojen kokoontumispaikat ja -ajat täältä:

Vapaaehtoinen perhekahvilaohjaaja

Perhekahvilaohjaajat ovat vapaaehtoisia. Voit osallistua perhekahvilatoimintaan myös lyhytaikaisesti olemalla läsnä ja tarjoamalla ylimääräisen sylin ja korvat. Apu tarjoiluissa ja muissa järjestelyissä on aina tervetullutta. Voit myös ohjata laulu-, loru ja leikkihetken, toimia kertaluontoisesti asiantuntijana tai keskustelun virittäjänä.

Tiedustele lähimmästä MLL:n yhdistyksestä tai piiristä mahdollisuuksia toimia perhekahvilan vapaaehtoisena.

Perhekahvilaohjaajien koulutus

MLL tarjoaa säännöllisesti koulutusta vapaaehtoisille perhekahvilaohjaajille.

Koulutus on tarkoitettu MLL:n uusille perhekahvilaohjaajille ja se sopii myös pidempään ohjaajina toimineille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan perhekahvilaohjaajina. Kurssi sopii myös MLL:n yhdistyksen hallituksen perhekahvilavastaaville.

Verkkokurssilla tutustutaan MLL:n perhekahvilan toimintaperiaatteisiin ja pohditaan omaa roolia perhekahvilaohjaajana. Osallistuja saa kurssilta sekä tietoa että käytännön ideoita perhekahvilatoimintaan. Koulutuksen tavoitteena on innostaa ja antaa valmiuksia perhekahvilan ohjaustehtäviin ja kävijöiden kanssa toimimiseen.

Koulutus järjestetään verkkokoulutuksena ja sen kesto on viisi viikkoa. Koulutus on osallistujille maksuton.

Koulutussisällöt ovat:

• Tutustuminen ja perhekahvilatoiminnan lähtökohdat
  • Minä perhekahvilaohjaajana: kohtaaminen ja vuorovaikutus sekä palautteen kerääminen
  • Lasten huomioiminen perhekahvilassa ja vinkit käytännön toimintaan
  • Perhekahvilan yhteistyökumppanit ja vapaaehtoisten rekrytointi

Kiinnostuitko?

Seuraavan perhekahvilaohjaajan verkkokoulutuksen tiedot  löytyvät täältä: