Perhekahvilaohjaajien verkkokoulutus 1 op

12.2-17.3.2024

Verkkokurssilla tutustutaan MLL:n perhekahvilan toimintaperiaatteisiin ja pohditaan omaa roolia perhekahvilaohjaajana.

Koulutuksen tavoitteena on

• innostaa ja antaa valmiuksia perhekahvilan ohjaustehtäviin ja kävijöiden kanssa toimimiseen
  • antaa tietoa ja käytännön ideoita perhekahvilatoimintaan
  • jakaa ajatuksia ja ideoita muiden perhekahvilaohjaajien kanssa.

Perhekahvilaohjaajien verkkokoulutus perustuu keskusteluihinvertaisilta oppimiseen ja yhteistoiminnallisuuteen.

Kenelle

Koulutus on tarkoitettu MLL:n uusille perhekahvilaohjaajille ja se sopii myös pidempään ohjaajina toimineille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan perhekahvilaohjaajina. Kurssi sopii myös MLL:n yhdistyksen hallituksen perhekahvilavastaaville.

Aikataulu

Perhekahvilaohjaajien verkkokurssin kesto on 5 viikkoa ja toteutetaan 12.2.-17.3.2014 (viikot 7-11).

Kurssi etenee yhteisen aikataulun mukaisesti, mutta voit sovittaa keskusteluihin osallistumisen omaan päivärytmiisi sopivaksi.

Keskusteluihin osallistuminen edellyttää noin kolmea vierailua Moodlessa kunkin jaksoviikon aikana. Verkkokurssiin ei sisälly varsinaisia lähiopetuspäiviä, mutta yhteinen, vapaaehtoinen Teams-palaveri järjestetään myöhemmin ilmoitattavana ajankohtana.

Verkkokurssi sisältää neljä jaksoa.

Verkkokurssin jaksot sisältävät itsenäistä MLL:n materiaaleihin tutustumista sekä oppimistehtäviä, jotka perustuvat ideoiden, ajatusten ja kokemusten jakamiseen sekä yhteiseen keskusteluun.

Jakso 1: Tutustuminen ja perhekahvilatoiminnan lähtökohdat (1 viikko)

Ensimmäisen jakson aikana tutustutaan toisiin osallistujiin ja kouluttajiin sekä perhekahvilatoiminnan lähtökohtiin.

Jakso 2: Minä perhekahvilaohjaajana: kohtaaminen ja vuorovaikutus sekä palautteen kerääminen (1 viikko)

Toisessa jaksossa keskitytään perhekahvilaohjaajan rooliin ja kävijöiden kohtaamiseen, erityisesti uuden kävijän näkökulmaan. Saat myös vinkkejä ja valmiita työkaluja palautteen keräämiseen

Jakso 3: Lasten huomioiminen perhekahvilassa ja vinkit käytännön toimintaan (1 viikko)

Tarkastellaan perhekahvilaa lapsen näkökulmasta ja kahvilan toimintaan yleisellä tasolla.

Jakso 4: Perhekahvilan yhteistyökumppanit ja vapaaehtoisten rekrytointi (2 viikkoa)

Millaisia yhteistyökumppaneita perhekahvilalla voi olla? Miten taataan perhekahvilan jatko ja saadaan mukaan uusia vapaaehtoisia. Yhteistä ideointia ja vinkkejä.

Kouluttajat

Verkkokoulutus toteutetaan yhteisyössä MLL:n piirien kanssa ja kouluttajina toimivat piirien työntekijät.

Koulutus on osallistujille maksuton.

Kurssiympäristö

Verkkokurssilla opiskelu tapahtuu MLL:n Moodle -oppimisympäristössä ja edellytyksenä on internetyhteys.

Saat kurssille ilmoittautumisen jälkeen kirjautumisohjeet Moodleen.

Lisäksi tarvitset MLL:n Yhdistysnetin tunnukset perhekahvilamateriaaleihin tutustuaksesi sekä Acrobat Reader -ohjelman avataksesi pdf-tiedostoja

Ilmoittautuminen

Koulutukseen ilmoittaudutaan 9.2.2024 mennessä

Todistus ja osaamismerkki

Hyväksytysti kurssin suorittaneet osallistujat (l. osallistuja on tehnyt oppimistehtävät) saavat verkkokurssista todistuksen.

Perhekahvilaohjaajan digitaalista osaamismerkkiä voi hakea,  kun on käynyt kurssin ja ohjannut perhekahvilaa vähintään kuusi kertaa.
Lue lisää: https://www.olettarkea.fi/osaamismerkit/

Tervetuloa mukaan!